Hoe kan creatief talent de innovatiekracht van bedrijven versterken?
Bravoure. Daar ontbreekt het familiebedrijf Dox niet aan. Al bijna 200 jaar ontwikkelt het interieurconcepten die passen bij de identiteit van hun klanten. Hoe brengen we ons verhaal op de juiste manier naar de b2b-markt? Met die vraag trok CEO Inge Nuyens naar ANTWERP. POWERED BY CREATIVES. Of het een match was?
Inge Nuyens is de vijfde generatie aan het hoofd van Dox. Met vernieuwende interieurconcepten en meubelvormen maakte het familiebedrijf uit Lier naam in de onderwijswereld. “Maar hoe vertalen we onze missie, visie en identiteit naar de bedrijfswereld, in de juiste beeldtaal en boodschap? Daar worstelden we mee.”
Op zoek naar de juiste match
Inge klopte aan bij ANTWERP. POWERED BY CREATIVES. “Hun innovatietraject leek ons interessant omdat het ons in contact kon brengen met de juiste creatieve partner. Bovendien is het traject duidelijk afgebakend in tijd en kosten. Als CEO lever je elke dag een strijd met de tijd. En innoveren, dat doe je niet even tussendoor. Zo’n compacte formule leek ons ideaal.”
Waardevolle wisselwerking
“In het voortraject stel je je vraagstelling en innovatie-uitdaging scherp en kom je tot een heldere briefing. Het APBC-team begeleidt je daarin. Het proces is strak en resultaatgericht. Dat helpt om de focus hoog te houden. Je wordt continu gechallenged, wat heel nuttig is om finesse te krijgen in je verhaal en je eigen kijk te bevragen en te finetunen. Je steekt ook veel op van de andere deelnemers: allemaal ondernemers uit innoverende organisaties die een vernieuwend project of idee op de rails willen krijgen.”
Expertenblik van buitenaf
Het team van ANTWERP. POWERED BY CREATIVES bracht Inge in contact met zeven creatieve bureaus. En dat bleek een goede match. Elk bureau kreeg de kans om zich voor te stellen. “Het was boeiend om inzicht te krijgen in hun creatieproces en hoe zij als experten met een frisse blik naar ons bedrijf, onze business en uitdagingen kijken. Zij stellen pertinente vragen, benoemen je sterktes en kwetsbaarheden en houden dat als een spiegel voor je. Confronterend, maar zeer nuttig. Zij trekken je wereld echt open. Onze keuze viel uiteindelijk op innovatiebureau Equals Three, vroeger bekend als Absintt. Zij zaten helemaal op onze golflengte. Na een traject van 24 uur waren we een hoop ideeën rijker en lag er een prachtige aanzet klaar voor een draaiboek naar bedrijven, in lijn met wie wij zijn.”
Alle puzzelstukjes vielen op hun plaats
“Eén van de belangrijkste inzichten die we uit het traject haalden, was dat onze positionering naar bedrijven onderdeel is van een groter merkverhaal en dat we dat niet los van elkaar kunnen zien. Eigenlijk zijn wij al 200 jaar een sterk merk, alleen brengen we dat niet of niet op de juiste manier over. Dat was eerlijk en heerlijk om te horen. We gaan nu een volledige rebranding doorvoeren. Een grote, maar noodzakelijke stap die ons bedrijf enorm versterkt.”